Wydruk
Dost?pno??Plus
   

Obowi?zki jednostek samorz?du terytorialnego wynikaj?ce z ustawy o zapewnianiu dost?pno?ci

Ustawa o zapewnianiu dost?pno?ci osobom ze szczególnymi potrzebami obowi?zuje ju? rok. Jej celem jest poprawa dost?pno?ci administracji publicznej, w tym jednostek samorz?du terytorialnego. Skorzystaj? na tym nie tylko osoby ze szczególnymi potrzebami czyli osoby z niepe?nosprawno?ciami, starsze, czy takie które ze wzgl?du na okoliczno?ci  tymczasowo maj? ograniczon? mobilno?? czy percepcj? (np. maj? z?aman? nog?, s? po operacji lub prowadz? wózek dzieci?cy). Dost?pno?? pozytywnie odczuj?  wszyscy klienci, a tak?e pracownicy urz?dów. Bez wzgl?du na to, czy jeste? kierownikiem, koordynatorem dost?pno?ci, czy pracownikiem urz?du, pami?taj o podstawowych obowi?zkach w zakresie dost?pno?ci, które ju? obowi?zuj?.

Ka?dy podmiot  publiczny (szko?a, urz?d, biblioteka, instytucja kultury, szpital, spó?ki miejskie) musi spe?nia? minimalne wymagania w zakresie trzech podstawowych obszarów dost?pno?ci, o których mowa w art. 6 ustawy.

 

Dost?pno?? architektoniczna

Nale?y zapewni?:

wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne budynków, najlepiej poprzez windy, podno?niki, platformy, podjazdy i odpowiednio szerokie drzwi,
dost?p do wszystkich pomieszcze?, z wy??czeniem pomieszcze? technicznych w budynku,
informacj? na temat rozk?adu pomieszcze? w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy np. (tyflomapa, informacja w Brajlu) lub g?osowy (infokiosk) i pomoc przeszkolonych pracowników,
dost?p do wn?trza budynku osobie korzystaj?cej z psa asystuj?cego,
na wypadek sytuacji kryzysowej mo?liwo?? ewakuacji lub uratowania w inny sposób osób niepe?nosprawnych (m.in. poprzez odpowiednie procedury i sprz?t, sygnalizacj? zagro?enia).

 

Dost?pno?? cyfrowa

Nale?y przestrzega? ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dost?pno?ci cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oznacza to, ?e strona internetowa  podmiotu musi by? zgodna ze Standardem WCAG 2.1 (ang. Web Content Accessibility Guidelines). Nale?y na tej stronie umie?ci? m.in :

dane teleadresowe podmiotu i linku do strony podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz deklaracj? dost?pno?ci,
narz?dzia kontaktowe (np. formularzy, wideot?umacza j?zyka migowego itp.),
zapewni? odpowiedni? nawigacj? po stronie,
zapewni? dost?pno?? umieszczanych na stronie multimediów (np. musza zwiera? napisy),
informacje dotycz?ce post?powania w sytuacji kryzysowej,
dost?pne dokumenty urz?dowe oraz wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaci?gania zobowi?za? cywilnoprawnych.

 

Dost?pno?? informacyjno-komunikacyjna

Nale?y zapewni?:

obs?ug? klientów z wykorzystaniem poczty elektronicznej, SMS, MMS, strony internetowej, lub przez wykorzystanie zdalnego dost?pu online do us?ugi t?umacza Polskiego J?zyka Migowego online,
instalacj? urz?dze? lub innych ?rodków technicznych do obs?ugi osób s?abos?ysz?cych, w szczególno?ci p?tli indukcyjnych, systemów FM lub urz?dze? opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie s?yszenia,
na stronie internetowej urz?du informacje o zakresie jego dzia?alno?ci w postaci elektronicznego pliku zawieraj?cego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania tre?ci w polskim j?zyku migowym oraz informacji w tek?cie ?atwym do czytania (ETR),

na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacj? z urz?dem w formie okre?lonej we wniosku.

UWAGA: Je?li ze wzgl?dów np. technicznych lub prawnych, takich jak np. ochrona konserwatorska budynku w którym si? mie?ci si? podmiot nie mo?esz zapewni? dost?pno?ci w zakresie okre?lonym powy?ej, musisz zastosowa? dost?p alternatywny. Polega on np. na zmianie organizacyjnej obs?ugi klientów – np. przeniesieniu jej do pomieszczenia na parterze do którego nie prowadz? schody, lub zapewnianiu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby (np. pomoc przy wej?ciu na pi?tro, przet?umaczenie dokumentu, pomoc w komunikacji).

WI?CEJ INFORMACJI: Praktyczne informacje dotycz?ce sposobu wdro?enia w podmiotach publicznych powy?szych wymaga? zosta?y uj?te w poradniku znajduj?cym si? na stronie internetowej: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86832/Poradnik_wdrazanie.pdf

 

Raportowanie dost?pno?ci

Ka?dy podmiot publiczny zlokalizowany na terenie gminy, powiatu, województwa (za wyj?tkiem podmiotów wymienianych w art. 11 ust. 4 pkt 1) musi do 31 marca 2021 r., a nast?pnie co kolejne 4 lata, sporz?dzi? krótki raport o stanie zapewniania swojej dost?pno?ci. Wzór raportu b?dzie dost?pny na stronie BIP ministerstwa w?a?ciwego ds. rozwoju regionalnego od stycznia 2021 r. Wype?niony raport trzeba opublikowa? na stronie BIP danego podmiotu (urz?du, szko?y, domu kultury, spó?ki wodoci?gowej, zarz?du dróg miejskich itp.) lub stronie internetowej oraz przekaza? do w?a?ciwego wojewody w ww. terminach.

Koordynator dost?pno?ci

Od 30 wrze?nia 2020 r. ka?dy wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta i marsza?ek województwa powinien wyznaczy? dla swojego urz?du (i ewentualnie jednostek podleg?ych) koordynatora/koordynatorów ds. dost?pno?ci. Z koordynatorem mo?e skontaktowa? si? ka?da osoba ze szczególnymi potrzebami, która w urz?dzie b?dzie chcia?a za?atwi? spraw? urz?dow? i b?dzie potrzebowa?a wsparcia. Koordynator musi tak?e opracowa? plan dzia?a? na rzecz poprawy zapewniania dost?pno?ci w danym urz?dzie.

 

Pami?taj, ?e dane koordynatora/koordynatorów dost?pno?ci musz? by? opublikowane przynajmniej na stronie BIP urz?du. Zalecane jest równie? umieszczenie tych danych na oficjalnej stronie urz?du. Je?li chcesz je tak?e przes?a? na adres: dostepnosc.plus@mfipr.gov.pl - zostan? umieszczone w tworzonej przez ministerstwo bazie kontaktowej koordynatorów dost?pno?ci.

Warto pami?ta?, ?e przepisy nie okre?laj? szczególnych wymaga? w stosunku do osoby, która b?dzie pe?ni? funkcj? koordynatora dost?pno?ci, ani kwestii zwi?zanych z jej zatrudnieniem. Funkcja koordynatora dost?pno?ci mo?e by? pe?niona przez jedn? lub kilka osób – w zale?no?ci od organu. O takiej decyzji zale?y te? czy koordynator b?dzie odpowiedzialny za zapewnianie dost?pno?ci tylko w urz?dzie obs?uguj?cym organ (tylko w urz?dzie gminy), czy te? w jednostkach podleg?ych czy nadzorowanych.

Zapewnienie koordynatora w jednostkach podleg?ych i nadzorowanych nie jest obowi?zkowe ale gor?co do tego zach?camy.

Pami?taj o publikacji Niezb?dnik koordynatora: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/koordynatorzy-dostepnosci/#Niezb%C4%99dnik%20koordynatora

INNE wa?ne obowi?zki na rzecz dost?pno?ci

Wszystkie zadania realizowane przez jst powinny uwzgl?dnia? dost?pno??!

 – je?li je zlecasz lub powierzasz innemu podmiotowi musisz okre?li? w umowie warunki s?u??ce zapewnieniu dost?pno?ci z uwzgl?dnieniem wymaga? okre?lonych w art. 6 ustawy.
Dlatego pami?taj ?e:  

zlecaj?c wykonywanie publicznego transportu zbiorowego pami?taj, ?eby przy udzielaniu zamówienia publicznego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, uwzgl?dni? potrzeby osób niepe?nosprawnych i osób o ograniczonej zdolno?ci ruchowej;
w przypadku organizacji szkolenia/konferencji zapytaj w formularzu zg?oszeniowym o szczególne potrzeby uczestników;

Ponadto je?li w Twojej gminie organizowany jest np. bud?et obywatelski pami?taj, ?eby przy okre?laniu wymogów formalnych czy kryteriów wyboru najlepszej inwestycji  uwzgl?dni? tak?e jej dost?pno?? dla osób o szczególnych potrzebach.

Skarga na brak dost?pno?ci

Nie zwlekaj, ju? teraz zadbaj o dost?pno?? Twojego urz?du. Pami?taj, ?e od 6 wrze?nia 2021 r. b?dzie obowi?zywa? post?powanie skargowe. Ka?da osoba ze szczególnymi potrzebami b?dzie mog?a z?o?y? skarg? do Prezesa PFRON, je?li dany podmiot publiczny nie zapewni jej dost?pno?ci w toku za?atwiania sprawy czy odwiedzin w podmiocie publicznym w celu skorzystania z okre?lonej us?ugi. Je?li skarga oka?e si? zasadna – urz?d mo?e zosta? zmuszony do okre?lonego dzia?ania lub nawet do zap?acenia grzywny.

Kontakt

Masz jeszcze jakie? w?tpliwo?ci i pytania? Skontaktuj si? z nami!

e-mail: dostepnosc.plus@mfipr.gov.pl, tel. (22) 273 80 50 lub (22) 273 80 51.         

 

Zarz?dzenie nr 152/2020 z dnia 28 wrze?nia 2020r. Burmistrza Miasta i Gminy Daleszyce w sprawie wyznaczenia koordynatora do spraw dost?pno?ci

Dane koordynatora:

Anna Lizis-Koprowska, Urz?d Miasta i Gminy w Daleszycach, tel. 41 3171694


Raport o stanie zapewniania dost?pno?ci podmiotu publicznego - Stan w dniu 01.01.2021 r.