PROJEKT
Programu Współpracy Gminy Daleszyce z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) na rok 2015
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Ilekroć w tekście jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);
2) programie - należy przez to rozumieć "Programu Współpracy Gminy Daleszyce z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) na rok 2015;
3) konkursie - należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy;
4) organizacjach - rozumie się przez to organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy;
5) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Daleszyce;
6) zadaniami publicznymi - rozumie się przez to zadanie określone w art. 4 ustawy.
II. CEL PROGRAMU
Celem głównym współpracy Gminy z organizacjami jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego raz zwiększenie stopnia zaspokojenia potrzeb społecznych.
Cele szczegółowe:
1. Zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w Gminie.
2. Tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej.
3. Umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną.
4. Poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych.
5. Poprawa współpracy międzysektorowej pomiędzy sektorem pozarządowym, a administracją publiczną.
III. ZASADA WSPÓŁPRACY
Współpraca Gminy odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz jawności.
1) zasada pomocniczości oznacza współpracę władzy samorządowej z podmiotami programu, opartą na obopólnej chęci wzajemnych działań, dążących do jak najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych, w celu realizacji ich w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy.
2) Zasada suwerenności oznacza, że strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązywania problemów i zadań.
3) Zasada partnerstwa oznacza dobrowolna współpracę równorzędnych sobie podmiotów w rozwiązywaniu wspólnie zdefiniowanych problemów i osiąganiu razem wytyczonych celów.
4) Zasada efektywności polega na dążeniu do osiągania możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych.
5) Zasada uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania realizatora zadania publicznego.
6) Zasada jawności oznacza, że wszystkie możliwości współpracy władzy samorządowej z organizacjami pozarządowymi są powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów podejmowania decyzji.
IV. ZAKRES PRZEDMIOTOWY
Obszar współpracy Gminy z organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w zakresie odpowiadającym zadaniom gminy.
FORMY WSPÓŁPRACY
Współpraca między Gminą, a organizacjami będzie prowadzona w szczególności poprzez:
1) zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, w ramach organizowanych otwartych konkursów ofert, które może mieć formy:
a) powierzenia wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
b) wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
2) zlecanie realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami określonymi w art. 19 a ustawy;
3) dofinansowanie wkładu własnego organizacji do projektów współfinansowanych ze środków funduszy europejskich i innych źródeł zewnętrznych, a służące realizacji zadań publicznych gminy, w przypadku zawarcia umowy partnerskiej i otrzymania dotacji;
4) współpracę w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie o możliwości ich uzyskania;
5) konsultowanie z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
6) tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonym z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli Gminy;
7) nieodpłatne udostępnianie, w miarę możliwości, pomieszczeń i sprzętu;
8) promowanie przez Gminę działalności organizacji i pomoc w tworzeniu jej dobrego wizerunku na stronie internetowej Gminy i Biuletynie Informacji Publicznej;
9) wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i wspólne wspieranie działań służących zaspakajaniu potrzeb;
10) pomoc w nawiązywaniu kontaktów;
11) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działań;
12) Zawieranie umów partnerskich w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć
VI. PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
Ustala się na 2015 rok następujące priorytetowe zadania Gminy, które mogą być zlecone do realizacji organizacjom:
1) w zakresie kultury fizycznej i sportu:
- upowszechnianie kultury fizycznej i rekreacji ruchowej
- wspieranie działań sportowych propagujących zdrowy i aktywny tryb życia wśród mieszkańców Gminy
- wspieranie szkolenia sportowego, organizowanie zawodów sportowych
- wspieranie rozwoju uzdolnień dzieci i młodzieży szczególnie utalentowanej
2) w zakresie kultury i promocji:
- wspieranie działań promujących gminę
- wspieranie działalności w zakresie kultury i tradycji, sztuki i ochrony dóbr kultury
- wspieranie rozwoju turystyki, imprez masowych i promocji gminy
VII. OKRES I SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
1. Program na rok 2015 będzie realizowany od dnia jego uchwalenia do 31 grudnia 2015 roku.
2. Program będzie realizowany w szczególności poprzez:
a) zlecanie realizacji zadań publicznych:
– w ramach otwartych konkursów ofert;
– z pominięciem otwartego konkursu ofert;
b) konsultowanie z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji;
c) tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów konsultacyjnych;
d) organizowanie i współorganizowanie spotkań, konferencji, szkoleń, których uczestnikami są przedstawiciele organizacji i samorządu;
e) promowanie działalności sektora pozarządowego.
VIII. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
1. Wysokość środków przeznaczonych na realizacje Programu określa uchwała budżetowa na rok 2015. Jest to kwota 150 000,00 zł (sto pięćdziesiąt tysięcy złotych)
IX. SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
Wskaźnikami efektywności realizacji Programu są w szczególności:
a) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizacje zadań publicznych;
b) liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
c) liczba zawartych umów na realizacje zadania publicznego;
d) Liczba umów zawartych w trybie art. 19a ustawy;
e) Beneficjenci zrealizowanych zadań;
f) Wysokość środków finansowanych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizacje zadań publicznych przez organizacje;
g) liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez organizacje.
Organizacje mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji Programu w trakcie organizowanych spotkań z przedstawicielami Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce, jak też bezpośrednio do pracownika, którego zadaniem jest współpracą z organizacjami. Uzyskiwane w czasie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywanie do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy Gminy z organizacjami. Ponadto sprawozdanie z realizacji Programu zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej jak i na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce.
X. INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ O PRZEBIEGU KONSULTACJI
W celu uchwalenia Programu podjęte zostaną następujące działania:
1) przygotowanie projektu Programu przez pracownika Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce odpowiedzialnego za współpracę z organizacjami;
2) przeprowadzenie konsultacji Programu, zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Daleszycach w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
3) sporządzenie przez pracownika Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce odpowiedzialnego za współpracę z organizacjami zestawienia opinii, uwag i wniosków zgłoszonych w ramach konsultacji;
4) rozpatrzenie uwag i propozycji wniesionych przez organizacje w drodze konsultacji do projektu Programu;
5) opracowanie ostatecznego projektu Programu, który zostanie przedłożony na sesje Rady Miejskiej w Daleszycach wraz z projektem uchwały w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Gminy Daleszyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) na rok 2015
6) podjęcie przez Radę Miejską w Daleszycach uchwały przyjmującej program.
XI. TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJII KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
2. Burmistrz Miasta i Gminy Daleszyce każdorazowo, po ogłoszeniu otwartego konkursu ofert na realizacje zadań publicznych, powołuje w drodze zarządzenia komisję konkursową do oceny złożonych ofert.
3. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
4. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, wyłonieni spośród zgłoszonych przez organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy biorące udział w konkursie.
5. W pracach komisji konkursowej mogą brać udział z głosem doradczym osoby, posiadające doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem konkursu.
6. Do zadań komisji konkursowej należy:
a) ocena ofert pod względem formalnym, merytorycznym, z uwzględnieniem kryteriów określonych w treści ogłoszenia konkursowego,
b) przygotowanie propozycji podziału środków pomiędzy ofertami.
7. Do członków komisji konkursowej biorącej udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Kodeks postępowania administracyjnego Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
8. w ocenie oferty złożonej w konkursie, nie może brać udziału osoba, której powiązania ze składającym ją podmiotem mogą budzić zastrzeżenia co do jej bezstronności.
9. Każdy członek komisji konkursowej podpisuje oświadczenia o bezstronności.
10. w przypadku stwierdzenia istnienia powiązań, o których mowa w ust. 8, członek komisji zostaje wyłączony z oceny oferty podmiotu, z którym powiązanie występuje.
11. Prace komisji konkursowej mogą być prowadzone w składzie co najmniej 3 osobowym.
12. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach zamkniętych.
13. W skład komisji konkursowej wchodzą przewodniczący, wiceprzewodniczący, członkowie i sekretarz.
14. Burmistrz powołując komisję konkursową wskazuje jej przewodniczącego i wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.
15. Pracami komisji kieruje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący komisji.
16. do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:
a) reprezentowanie komisji na zewnątrz;
b) prowadzenie posiedzeń komisji;
c) ustalanie terminów posiedzeń komisji;
d) zapewnienie sprawnego i zgodnego z zasadami postępowania konkursowego;
e) określenie zadań członków komisji;
17. do zadań członków komisji należy uczestnictwo w pracach oraz wypełnianie zadań określonych przez przewodniczącego komisji.
18. Do zadań sekretarza komisji należy:
a) zawiadamianie członków komisji o wyznaczonym terminie posiedzeń;
b) przygotowanie protokołu postępowania konkursowego;
c) zapewnienie obsługi administracyjno - technicznej pracy komisji;
d) wykonanie zadania wymienionego w ust. 23.
19. Komisja konkursowa zobowiązania jest wykonywać swoje obowiązki sumiennie, dokładnie i bezstronnie.
20. Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
21. Komisja przedstawia protokół z posiedzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Daleszyce z propozycją kwot dotacji na realizację poszczególnych ofert.
22. Ostateczną decyzję o przyznaniu i wysokości dotacji podejmuje Burmistrz Miasta i Gminy Daleszyce
23. W przypadku, kiedy organizacje otrzymały dotacje w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.
XII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowanie mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.
Sporządził: Marzena Sikora-Jaros
|