PROGRAM
Program współpracy gminy Daleszyce z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U.2016.1817 ze zm.) na rok 2018
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Ilekroć w tekście jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz.U.2016.1817 ze zm.);
2) programie - należy przez to rozumieć "Program współpracy gminy Daleszyce z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U.2016.1817 ze zm.) na rok 2018;
3) konkursie - należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy;
4) dotacji – rozumie się przez to dotację, o której mowa w art. 2 pkt 1 ustawy;
5) organizacjach - rozumie się przez to organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy;
6) gminie - należy przez to rozumieć gminę Daleszyce;
7) zadaniach publicznych - rozumie się przez to zadania określone w art. 4 ustawy.
II. CEL PROGRAMU
Celem głównym współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego, partnerstwa pomiędzy samorządem gminy a organizacjami oraz zwiększenie stopnia zaspokojenia potrzeb społecznych.
Cele szczegółowe:
1. Zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w gminie.
2. Tworzenie warunków do zwiększania aktywności społecznej.
3. Umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną.
4. Poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych.
5. Poprawa współpracy międzysektorowej pomiędzy sektorem pozarządowym a administracją publiczną.
6. Tworzenie warunków wzmacniania organizacji pozarządowych, do powstawania nowych organizacji i inicjatyw obywatelskich.
7. Zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych poprzez włączenie do ich realizacji organizacji pozarządowych.
III. ZASADA WSPÓŁPRACY
Współpraca gminy odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji oraz jawności.
1) zasada pomocniczości oznacza współpracę władzy samorządowej z podmiotami programu, opartą na obopólnej chęci wzajemnych działań, dążących do jak najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych, w celu realizacji ich w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy.
2) Zasada suwerenności oznacza, że strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów rozwiązywania problemów i zadań.
3) Zasada partnerstwa oznacza dobrowolną współpracę równorzędnych sobie podmiotów w rozwiązywaniu wspólnie zdefiniowanych problemów i osiąganiu razem wytyczonych celów.
4) Zasada efektywności polega na dążeniu do osiągania możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych.
5) Zasada uczciwej konkurencji i jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania realizatora zadania publicznego.
6) Zasada jawności oznacza, że wszystkie możliwości współpracy władzy samorządowej z organizacjami pozarządowymi są powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów podejmowania decyzji.
IV. ZAKRES PRZEDMIOTOWY
Obszar współpracy gminy z organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2016. 1817 ze zm.).
V. FORMY WSPÓŁPRACY
Współpraca między gminą, a organizacjami może odbywać się w szczególności poprzez:
1) zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, w ramach organizowanych otwartych konkursów ofert, które mogą mieć formy:
a) powierzenie wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
b) wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
2) zlecanie realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami określonymi w art. 19 a ustawy;
3) dofinansowanie wkładu własnego organizacji do projektów współfinansowanych ze środków funduszy europejskich i innych źródeł zewnętrznych, a służące realizacji zadań publicznych gminy, w przypadku zawarcia umowy partnerskiej i otrzymania dotacji;
4) współpracę w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie o możliwości ich uzyskania;
5) konsultowanie z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
6) tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonym z przedstawicieli organizacji oraz przedstawicieli gminy;
7) nieodpłatne udostępnianie, w miarę możliwości, pomieszczeń i sprzętu;
8) promowanie przez gminę działalności organizacji i pomoc w tworzeniu jej dobrego wizerunku na stronie internetowej gminy i Biuletynie Informacji Publicznej;
9) wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i wspólne wspieranie działań służących zaspakajaniu potrzeb;
10) pomoc w nawiązywaniu kontaktów;
11) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działań;
12) zawieranie umów partnerskich w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć
VI. PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
Ustala się na 2018 rok następujące priorytetowe zadania realizowane w ramach Programu we współpracy z organizacjami:
1) w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej
2) w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
3) w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym
4) w zakresie działalności na rzecz dzieci i młodzieży
VII. OKRES I SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
1. Program na rok 2018 będzie realizowany od dnia 1 stycznia 2018 do 31 grudnia 2018 roku.
2. Program będzie realizowany w szczególności poprzez:
a) zlecanie realizacji zadań publicznych:
– w ramach otwartych konkursów ofert;
– z pominięciem otwartego konkursu ofert;
b) konsultowanie z organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji;
c) tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów konsultacyjnych;
VIII. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ POGRAMU
Wysokość środków przeznaczonych na realizację Programu zostanie określona w uchwale budżetowej na rok 2018. Planowana kwota na realizację Programu to 255 000,00 zł (dwieście pięćdziesiąt pięć tysięcy złotych).
IX. SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
Wskaźnikami efektywności realizacji Programu są w szczególności:
a) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
b) liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
c) liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego;
d) liczba umów zawartych w trybie art. 19 a ustawy;
e) liczba beneficjentów zrealizowanych zadań;
f) wysokość środków finansowanych przeznaczonych z budżetu gminy na realizację zadań publicznych przez organizacje;
g) liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez organizacje.
Organizacje mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji Programu w trakcie organizowanych spotkań z przedstawicielami Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce, jak też bezpośrednio do pracownika, którego zadaniem jest współpraca z organizacjami. Uzyskiwane w czasie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywanie do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy gminy z organizacjami. Ponadto sprawozdanie z realizacji Programu zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej, jak i na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce.
X. INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ PRZEBIEGU KONSULTACJI
W celu uchwalenia Programu podjęte zostaną następujące działania:
1) przygotowanie projektu Programu przez pracownika Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce odpowiedzialnego za współpracę z organizacjami;
2) przeprowadzenie konsultacji Programu, zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Daleszycach w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
3) sporządzenie przez pracownika Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce odpowiedzialnego za współpracę z organizacjami zestawienia opinii, uwag i wniosków zgłoszonych w ramach konsultacji;
4) rozpatrzenie uwag i propozycji wniesionych przez organizacje w drodze konsultacji do projektu Programu;
5) opracowanie ostatecznego projektu Programu, który zostanie przedłożony na sesje Rady Miejskiej w Daleszycach wraz z projektem uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy gminy Daleszyce z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. 2016.1817 ze zm.) na rok 2018.
6) podjęcie przez Radę Miejską w Daleszycach uchwały przyjmującej Program.
XI. TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJII KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
1. Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
2. Burmistrz Miasta i Gminy Daleszyce każdorazowo, po ogłoszeniu otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych, powołuje w drodze zarządzenia komisję konkursową do oceny złożonych ofert.
3. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
4. W skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, wyłonieni spośród zgłoszonych przez organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy biorące udział w konkursie.
5. W pracach komisji konkursowej mogą brać udział z głosem doradczym osoby, posiadające doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem konkursu.
6. Do zadań komisji konkursowej należy:
a) ocena ofert pod względem formalnym, merytorycznym, z uwzględnieniem kryteriów określonych w treści ogłoszenia konkursowego,
b) przygotowanie propozycji podziału środków
7. Do członków komisji konkursowej biorącej udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2016.23 ze zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
8. W ocenie oferty złożonej w konkursie, nie może brać udziału osoba, której powiązania ze składającym ją podmiotem mogą budzić zastrzeżenia, co do jej bezstronności.
9. Każdy członek komisji konkursowej podpisuje oświadczenia o bezstronności.
10. W przypadku stwierdzenia istnienia powiązań, o których mowa w ust. 8, członek komisji zostaje wyłączony z oceny oferty podmiotu, z którym powiązanie występuje.
11. Prace komisji konkursowej mogą być prowadzone w składzie co najmniej 3 osobowym.
12. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach zamkniętych.
13. W skład komisji konkursowej wchodzą przewodniczący, wiceprzewodniczący, członkowie i sekretarz.
14. Burmistrz powołując komisję konkursową wskazuje jej przewodniczącego i wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.
15. Pracami komisji kieruje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący komisji.
16. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:
a) reprezentowanie komisji na zewnątrz;
b) prowadzenie posiedzeń komisji;
c) ustalanie terminów posiedzeń komisji;
d) zapewnienie sprawnego i zgodnego z zasadami postępowania konkursowego;
e) określenie zadań członków komisji;
17. Do zadań członków komisji należy uczestnictwo w pracach oraz wypełnianie zadań określonych przez przewodniczącego komisji.
18. Do zadań sekretarza komisji należy:
a) zawiadamianie członków komisji o wyznaczonym terminie posiedzeń;
b) przygotowanie protokołu postępowania konkursowego;
c) zapewnienie obsługi administracyjno - technicznej pracy komisji;
d) wykonanie zadania wymienionego w ust. 23.
19. Komisja konkursowa zobowiązania jest wykonywać swoje obowiązki sumiennie, dokładnie i bezstronnie.
20. Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
21. Komisja przedstawia protokół z posiedzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Daleszyce z propozycją kwot dotacji na realizację poszczególnych ofert.
22. Ostateczną decyzję o przyznaniu i wysokości dotacji podejmuje Burmistrz Miasta i Gminy Daleszyce
23. W przypadku, kiedy organizacje otrzymały dotacje w wysokości niższej niż wnioskowana, konieczne jest dokonanie uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.
XII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Programie zastosowanie mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawy Kodeks Cywilny, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.
Burmistrz Miasta i Gminy informuje, że program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U.2016.1817 ze zm.) na rok 2018, zostaje zmieniony: w paragrafie VI dodano punkt 4 "działalność na rzecz dzieci i młodzieży" w związku z powyższym termin zakończenia konsultacji społecznych przypadnie na dzień 27.11.2017 r. do godz. 12:00.
Sprawozdanie dot. konsultacji społecznych w sprawie przyjęcia Programu współpracy gminy Daleszyce z organizacjami pozarządowymi na rok 2018
Statut sołectwa
Wniosek do zmian w statucie sołectwa
|